maandag 21 december 2009

Ik wil een E-krant!

Papier mooi allemaal, maar ik wil een krant die geen papieren vorm kent. Een krant die, omdat ie de techniek van vandaag omarmt wel succesvol is. Dat aanmodderen van die andere landelijk inkslurpers waarbij ze zich met de laatste adem vastklampen aan een paar bejaarde lezers. Klaar!
OK, een E-krant. Waar liggen de kansen? Bij Volkskrant en Trouw. Of misschien beter bij van Thillo, een persbelg die als een bekwaam chirurg gevoelloos kan snijden in dood vlees. Hup 120 man eruit alsof het niets is. Maar hij gaat niet ver genoeg. Hij poldert teveel. Om te beginnen moet hij die twee kranten voorgoed verlossen van hun heiloze internetavonturen. Die kosten veel geld, kannibaliseren op hun papieren vehikel en leveren helemaal niets op. Zelfs Bloggie bezitter NRC Next geeft grif toe dat er geld bij moet. En dat wordt niet beter, want wij betalen niet voor gratis. En de bannerblockers worden steeds beter. Stoppen dus. Stekker eruit.
Vervolgens moet hij een hele nieuwe krant oprichten met een eigen redactie, met alles er op en eraan. Maar zonder de molensteen van kilometers papier en bezorgers die natte kranten door de brievenbus moeten wringen. Een kwaliteitskrant die uitsluitend op een e-reader of (vooruit) op internet te lezen is. Een dynamische krant die geen moment van de dag hetzelfde is om dat nieuws zich niets aantrekt van een deadline. Met achtergrondverhalen, sport, kunst, cultuur en een losse lokale module die je er extra bij kun krijgen. En natuurlijk veel audience participation. Dus meeschrijven, in opdracht van de lezers schrijven, etc.
Adverteerders kunnen heel klassiek pagina’s kopen, achtergrondverhalen sponsoren (de verslaggeving van WK is mede mogelijk gemaakt door Nike), hele secties toevoegen (Nuon wil graag een energie bijlage. Die wordt dan gemaakt door de redactie.). En natuurlijk kun je iets wat je bevalt met een druk op de knop bestellen/downloaden. Maar de redactie commercie/scheiding is heilig. Hier geen concessies! Heb geen zin in advertenties? Dan kies je voor de duurdere no-ads versie. Dan is er nog de gratis light versie. Een verzameling ANP nieuws (Spits, Metro leegheid) plus een sectie naar keuze die wel dieper gaat (sport bijvoorbeeld) die je draadloos ontvangt als je naar je trein holt. Scheelt troep in de trein en bespaart iedere dag een bos. Hier natuurlijk wel gedwongen confrontatie (adjes die 2 seconden op je reader blijven staan voordat je verder kan) of overduidelijk sponsoring, maar redactie is onafhankelijk.
Is daar een business modelletje uit te persen. Geen idee, ik heb voor de versie met advertenties meteen € 200,- op jaarbasis over (gaat wel de NRC eruit). Zeker als ze als welkomstgeschenk een e-reader cadeau doen.

Ook als column op adformatie.nl gepubliceerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten